Philips Wake-up Light HF3461

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 56 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips Wake-up Light HF3461 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,8

Groentje20 09-11-2013
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Ik heb deze wekker al jaren en sinds ik hem gebruik heb ik in de winter geen moeite meer om rond half 6 's Morgens wakker te worden. Terwijl ik vroeger de radio heel hard had staan, wordt ik nu al wakker van de vogeltjes die beginnen te tjilpen. Ik heb ook niet het gevoel dat ik midden in de nacht wakker gemaakt wordt. Kortom, ik ben zeer tevreden over deze uitvinding.

Jono 14-04-2010
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Ik heb deze wake-up light nu meer dan 2 jaar en ben er altijd erg tevreden mee geweest... Het instellen gaat vrij eenvoudig, hij neemt wel veel ruimte in beslag en het geluid is ietwat "blikkig".

Helaas doet hij het sinds kort niet meer. Zowel de lamp als de radio doen het niet meer, alleen de gewone wekkerfunctie werkt nog.

Ik heb gebeld met de klantenservice van Philips, maar reparatie van dit artikel schijnt niet mogelijk te zijn. De fabrieksgarantie was natuurlijk ook net verlopen. Ik heb wel een tegoedbon voor 20% korting op een vervangend product gekregen, maar dat wordt geen Philips Wake-Up light meer. € 130,- voor een wekker die na 2 jaar stopt met de belangrijkste functies vind ik wel erg veel geld en de reviews voor de nieuwere modellen zijn nou ook niet echt geweldig. Ik heb nu de NafNaf besteld.

C.Brown 20-01-2010
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Superfijne wekker, sinds ik hem heb, heb ik me niet meer verslapen. Terwijl ik periodes heb gehad waar ik 3 wekkers tegelijk in m'n kamer had en daar zelfs nog doorheen sliep. Dus ja, hij is duur, en de radio is vreselijk, inderdaad, maar wakker worden is geweldig en dan heb ik het geld er wel voor over.

Alleen heb ik nu een probleem..na 1 1/2 jaar, doet hij t ineens nietmeer. Dus afgelopen week maar weer m'n mobiel naast me gelegd en ik heb me 4x verslapen, vreselijk wakker worden zonder deze wekker.
Ik ga eens zien of het nog een garantie ding kan worden, anders komt er heel snel een nieuwe!

Sanne Roseboom 26-07-2009
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

SUper fijne wekker, helaas gaat hij na 2 jaar goed te hebben gewerkt zijn eigen gangetje. Hij gaat nu vanzelf aan (geluid en soms het licht). Gewoon midden op de dag, en heb dan dus echt niets ingesteld. Geen tijd en geen geluidje. Vreemd. Helaas ook midden in de nacht, word ik wakker van hel licht of gaat hij gewoon geluid maken.

Hans Geurtsen 19-01-2009

Update:

Mijn wake-up light ging precies na een jaar kaduuk. Dat wil zeggen, de regeling voor de geluidssterkte wilde niet meer. Niet zo vreemd. In een eerdere review had ik al gezegd dat de degelijkheid van de knoppen niet al te best is. Gelukkig geeft Philips 2 jaar garantie op deze wekker. Chapeau dus en terug gebracht naar de winkel. Vandaag kreeg ik een brief dat de wekker niet meer te maken is. Overige accessoires inleveren en ik krijg een tegoedbon. Prima service, maar de degelijkheid van dit exemplaar laat dus te wensen over. Toch ga ik vanavond meteen kijken naar een andere. Ik denk één van de nieuwere exemplaren. Hopelijk zijn die verder verbeterd, maar het concept op zich, wakker worden met licht, bevalt mij na een jaar nog steeds helemaal super. Vanavond snel een nieuwe halen!!

----------------------1e review, dd.6-1-2008----------------------
Ik heb de wake-up light voor maar één reden gekocht: wakker worden met licht. En dat lukt met dit apparaat gewoon uitstekend. Een dikke 10 dus daarvoor. En daarom heb ik ook de rest van mijn cijfers op een 10 gezet, met uitzondering van het geluid. De radio heeft idd. een beroerd geluid. Maar als ik goed geluid wil, zet ik mijn MP3 wel op of ga ik beneden zitten genieten van mijn stereo installatie. Kortom, ik vind het niet zo'n punt, maar kon hier geen hoog cijfer voor geven om te voorkomen dat andere lezers misleid worden. Verder ben ik ook wel eens met andere reviewers dat je eigenlijk teveel betaald voor een relatief eenvoudig concept. Laten we wel wezen, de wake-up light is niet meer dan een gewone gloeilamp met een elektronisch dimmertje icm. een gewone wekker. Neem daar bij dat de afwerking wat goedkoop is (harde klak-knoppen bijv.) en dat er nauwelijks extra functionaliteit in zit (geluiden bijladen, hoeft voor mij niet, maar bijv. in het weekend eenvoudig overslaan had ik wel aardig gevonden) dan is het geld wat ik ervoor betaald heb best veel. Maar nogmaals, ik wordt absoluut veel lekkerder wakker sinds ik dit ding heb, dus ik ben zéér tevreden!

zoeff 19-01-2009
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Apparaat 1 jaar in gebruik.
Inventief idee van Philips om met zo'n apparaat op de markt te komen. Het is bekend dat licht een prettige manier is om wakker te worden.
Apparaat werkt goed maar wel een aantal zaken ter verbetering.
- Prijs veel te hoog voor een dergelijk goedkoop afgewerkt apparaat, allemaal plastic. Typisch Philips vind ik; techniek is goed, konstruktie goedkoop, prijs te hoog.
- Geluidskwaliteit beschamend slecht, met name de ingebouwde radio. Schel krijsend geluid. Minimaal speakertje achterop. Radio gebruik ik helemaal niet meer.
- Natuurgeluiden met te veel ruis.
- Duim draaiwieltjes voor licht en geluidsterkte reageren veel te traag en en draaien stroef (plastic).
- Om alarm helemaal uit te zetten, dient alarm knopje tot 4x ingedrukt te worden.
- Twee handen nodig om apparaat in te stellen; glijdt steeds weg.
- Tijd display niet meer af te lezen als de lamp brandt.

Katja66 15-01-2009

Mislukt experiment...

Mijn partner wordt bij het eerste licht wakker, ik alleen als hij voluit brandt... Maar dat kan niet, omdat mijn partner dan veel te vroeg wakker is. Het apparaat is sowies niet handig als je niet allebei om dezelfde tijd uit bed moet, en niet hetzelfde 'wakker-wordt-ritme' hebt.

De knoppen zijn uitermate gammel, en het apparaat is ontzettend onhandig in het gebruik. Als je in het weekend niet gewekt wilt worden, moet je 4 keer op een knop drukken en wachten tot het voorbeeld-geluid klaar is, voordat de wekker uit staat. Als je de wektijd wilt veranderen heb je daar al je handen voor nodig, anders schuift hij van je nachtkastje af. Als je 'm met je slaperige hoofd wilt uitdrukken zit er weinig logica in welke knop je nu waar voor moet hebben; de felheid van het scherm is bij mij dan ook iedere dag weer anders ingesteld. Hij kan niks tegelijk, of doet juist alles tegelijk. Alleen het licht uit doen, en de radio niet, dat kan niet. Om de radio weer aan te doen, moetje wachten tot het licht helemaal uit is. En zo kan ik nog wel even door gaan.

Het apparaat ergert me daarom dagelijks mateloos.

Voor het geld dat hij kost, heb ik nog niet eerder zo'n plastic en gammel apparaat in mijn handen gehad.

Last but not least: de volumeknop van de radio deed het al snel niet meer. En vanmorgen kwam er helemaal geen geluid meer uit. Een half jaar in bezit en het apparaat is al overleden...

danny da danman 14-01-2009
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Deze wekker vorig jaar aan m'n vriendin cadeau gedaan, en na ruim een half jaar worden we nog altijd prima gewekt.

Meestal ben ik ruim voor de radio wakker (de natuurgeluiden komen bijna niet boven de ruis uit) en kan ik het rotte speakertje snel laten zwijgen.

Sinds een week werkt het nog beter: nieuw bed (is het echt waard om 2 maandsalarissen aan uit te geven) en wake up light niet in het midden boven het bed, maar aan haar kant...

Ofwel: uitgerust wakker worden met licht, en vervolgens door een krakend radiogeluid richting keuken gejaagd worden.

P.S.: hij kraakt als de katten er over lopen, hij kraakt als je hem aanraakt, en hij kraakt als hij muziek moet maken.

Maar doet z'n werk, dus mag hij blijven...

Wendytjuh 13-01-2009
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Wakker worden alsof je in het bos zit? Dan moet je dit apparaat meteen kopen!
Ik heb deze gekregen van een vriendin omdat ze het niets vond, en heb 'm eigenlijk niet gebruikt tot 2 weken terug.
Heerlijk ontspannen wakker worden met subtiele vogelgeluidjes op de achtergrond. Krijg je een heerlijk vakatie-gevoel van!

ForzaHosting 30-12-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Wakker worden was voor mij altijd een ramp, het is mij meerdere malen gelukt om 2 uur (!!!) door mijn wekker(s) heen te slapen, voor de kerst deze wekker gekregen en sindsdien iedere ochtend fit, en direct wakker. Al voordat de radio aangaat!

Super product, slim gevonden!

Koen 21-12-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Wakker worden met licht en met een mooi natuurlijk geluid. Wie wil dat niet? Jammer genoeg is het natuurlijk geluid niet echt natuurlijk als je er een dikke ruis door hoort..... Verder kan je de tijd niet goed zien als de lamp op vol aanstaat. Ook vind ik de wekker niet beter of fijner dan mijn oude, ik vind het dus een miskoop.

peter03 07-11-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Wakker worden met licht en vogelgeluiden is prettig,maar niet als je wakker wordt met een ZEER LUIDE PLOF en vervolgens de wekker dood is.
Het rookalarm ging zelfs af van de brandlucht die uit de wekker kwam. DUS mensen Let Op je wekker dat ie niet ontploft zoals de mijne.

Sjoerd1974 18-10-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Het is al jaren bekend dat wakker worden met licht de beste manier is. Daarom kan ik het initatief van Philips zeker waarderen. We kunnen wel commentaar maken maar voorlopig is Philips de enige die het initatief heeft genomen om zo'n wekker te maken. Heel goed Philips. Al moet ik toegeven dat het een fragiel ding is wat zeker voor verbetering vatbaar is. Ik ben er dan ook van overtuigd dat dit product over twee jaar zodanig verbeterd is dat alle verbeterpunten die hier zoal genoemd zijn, zijn opgelost. Waarschijnlijk komen de jappen dan ook met dit soort wekkers die wel echt goed zijn. Al blijf ik dan toch loyaal aan Philips. Ze hebben het lef gehad om dit ding als eerste uit te brengen. Verbeterd namaken heb ik niet zoveel mee.

motorron 13-10-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Vroeger was ik mijn bed niet uit te slaan.
2 Maanden terug een andere baan en moet nu om 5 uur op.
Wake up light gekocht en wat drie wekkers niet lukt, lukt dit lampje wel.
Geluid is slecht en de radio gebruik ik niet.
Lamp werkt gewoon zonder kraken of piepen.
Gewoon een prima wekker voor mij.

Kuipje 01-08-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Positief: Het idee, en de werking van de lamp: je wordt echt beter wakker (van de lamp tenminste)

Minpunten / verbeterpunten (Hier komen ze!)

Geluid

* Geluidskwaliteit is echt zeer triest. Het ruist en kraakt. De samplekwaliteit is uitermate dramatisch en het speakertje is zelf ook van slechte kwaliteit. De samples zouden voor het geld wat er voor betaald wordt minimaal van CD kwaliteit moeten zijn, zodat je niet al wakker wordt van het ruisgeluid voordat de vogels beginnen te fluiten

* De sample van de geluiden duurt te kort, je hoort de vogels te snel loopen en de loop is ook niet natuurlijk, wat ook goedkoop en snel afgeraffeld aandoet.

* Als je wakker wil worden zonder geluid KAN dit niet, in de handleiding staat dat het wel kan door het volume helemaal naar 0 te draaien, maar in de praktijk hoor je nog steeds geluid.

* Ook is het irritant dat wanneer je de wekker inschakeld, het wekkergeluid zich afspeelt om je te laten horen wat je in het display toch al ziet, mits je er recht voorzit... Als je partner al ligt te slapen kan deze dus wakker worden als je de wekker aan het instellen bent. Het geluid zou je dan niet moeten horen natuurlijk.

* Ik ervaar een hogefrequente pieptoon wanneer de lamp aangaat, meteen als de lamp aangaat, een half uur voor de ingestelde wektijd!

Bediening

* De draaiknoppen reageren traag en het duurt veel te lang voordat de uiterste waarden zijn bereikt.

* Het instellen van de wekker duurt veel te lang met de 15 minuten stappen.

Stabiliteit / Betrouwbaarheid

* De wekker is bij mij in 1 week tijd 2 keer vastgelopen, en ik kon hem alleen weer aan de gang krijgen met terug brengen naar de fabrieksinstellingen met het knopje aan de onderzijde. Ik vind het trouwens ook triest dat er voor dat kleine beetje software wat in de wekker zit, de noodzaak aanwezig is voor een factory default knopje. De wekker zou gewoon nooit moeten kunnen vastlopen, zegt dit wellicht wat over het progammeertalent van de ontwikkelaars??

Materiaal

* Het gehele materiaal doet erg playmobiel plastic aan. Alleen is playmobiel veel beter. Het zorgt ervoor dat je het gevoel hebt iets veel goedkopers te hebben gekocht, en geeft een beetje een kat in de zak gekocht gevoel.

Display

* Het display is slecht leesbaar als je er niet recht opkijkt, je dient het display dan ook echt naar je toe te draaien om te lezen hoe laat het is.

* De achtergrond van het display licht ook op aan te zijkanten, dus niet alleen de cijfers zelf. Het beste is om de laagste stand te gebruiken van het display.

* Het display is niet te lezen als de lamp aanstaat. Die moet eerst of gedimt worden of uitgezet worden.

Wat er aan extra features in zou moeten zitten (gezien de prijs):

* De mogelijkheid om in slaap te vallen met rustgevende geluiden (Dus niet alleen wekker, maar een slaap/waak ritme bewaker/rustgever/stimulator)

* Véél beter display & betere speaker

* De mogelijkheid om weekdagen te selecteren wanneer de wekker af zou moeten gaan.

Philips, Sense your own simplicity! En doe er wat aan!

De enige manier om dit product zijn gezicht terug te geven, is het terug in ontwikkeling te nemen, op alle genoemde vlakken scherp te verbeteren, en een kosteloze omruilactie in het leven te roepen voor de mensen die het product reeds gekocht hebben. Het geld is het product op deze manier zeker NIET waard.

Het idee is bijzonder goed, maar goedkoop en snel afgewerkt, jammer dat ze er een patent op hebben, zodat niet anderen het veel beter kunnen uitvoeren.

Sebastien10 15-07-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Een leuk idee, maar erg slecht uitgewerkt! Zeker als je de prijs in acht neemt!

Voor het geld voelt het allemaal erg goedkoop aan, en heeft het erg vervelende gebreken:

slechte snoozefunctie
simpele alarm on/off knop
veel te helle display

Margot P 11-07-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

De wake-up light is echt DE uitkomst voor mensen die een ochtendhumeur hebben! Je word wakker wakker en de snoozeknop is niet meer nodig! ik heb hem een half jaar in bezit en hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Je kunt kiezen tussen natuurgeluiden en de radio!

Ik kan niet meer zonder

ErikNijmegen 27-05-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Het idee van een wekker met lamp werkt: ik word op een prettige manier gewekt.

Maar ik begin me nu wel erg te ergeren aan de slechte bediening en de goedkope afwerking. Een paar kritiekpunten:
* Je hebt twee handen nodig om de wektijd in te stellen, omdat het apparaat anders verschuift.
* Om het licht te dimmen moet je 20 keer aan de draaiknop draaien.
* Er zit geen simpele 'alarm off' knop op voor het weekend.
* De radio heeft geen voorkeurzenders.
* Het speakertje is zwak en kraakt.
* Als de lamp aan staat, is het display niet leesbaar.
* Niet alleen de letters, maar ook de achtergrond van het display geeft licht.
* Het apparaat wordt erg warm: het is immers een ouderwetse 100 Watt gloeilamp.

Ik vind het het geld niet waard. Ik had van Philips meer innovatie en meer kwaliteit verwacht.

Zjoske 12-05-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Sinds ongeveer een maand heb ik deze Wake-up Light in mijn bezit, maar helaas functioneert hij niet zoals ik me had voorgesteld.

Op het moment dat het alarm overgaat van licht naar geluid, dan hoor je een aantal keiharde tikken. Zo hard, dat je daar al meteen van wakker wordt. Dus ja, dan hebben die leuke vogeltjes die daarna nog komen natuurlijk niet zo veel zin meer.

Wanneer ik het alarm op de uitstand zet (voor als ik 's ochtends niet gewekt wil worden), dan begint het apparaat heel irritant te ruisen. Deze ruis houdt niet meer op, tenzij je het apparaat weer op de alarmstand zet.

Verder is de geluidskwaliteit bedroevend slecht. Het design op zich is wel aardig maar het apparaat, met name de bediening, is erg goedkoop ontworpen en niet bepaald gebruiksvriendelijk. Om hem naar wens in te stellen moet je behoorlijk vaak drukken en wachten, en tegelijkertijd met je andere hand het apparaat tegenhouden want anders valt hij om.

Al met al ben ik totaal niet tevreden. Het concept op zich is goed bedacht, door de geleidelijke toename van licht word je minder abrupt en fitter wakker.

Maar dat Philips rond de 100 euro durft te vragen voor zo'n goedkoop ontwerp vol met gebreken, is ronduit schandalig. Mijn vertrouwen in Philips heeft dan ook een flinke deuk opgelopen.

Mr Dennis1981 22-04-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Heb zaterdag deze wakeup light voor mijn verjaardag gekregen en ben er erg blij mee. Hij is wel vrij groot voor een wekker, maar hij werkt erg goed. En is tevens een goede leeslamp.

Was in het begin erg sceptisch en was bang dat ik niet wakker van zal worden. Maar nu 3 ochtenden wakker geworden door de wekker en ik wordt gewoon een stuk rustiger wakker. Terwijl ik dus door een normale wekker altijd wakker schrok. Tevens ben ik meteen goed wakker en hoef ik de snooze knop niet te gebruiken, wat ik hiervoor dus wel heel vaak deed.

Mijn conclusie: Een goed cadeau om te krijgen/geven, doet wat hij moet doen maar wel een beetje groot.

Gr, Dennis

Simon 458 09-04-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Aanvankelijk was ik enthousiast, na een tijdje klonk op de achtergrond van het vogeltjes geuid een enorme ruis. Daarna deed het hele geval het niet meer. Heb hem terug gebracht en kreeg direct geld terug. Philips repareert ze niet, blijkbaar te slecht.

Raph 24-03-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Ik kreeg de wake/up light een week geleden kado en heb dus niet eerder dit forum bekeken. Dus kadopapier erafgescheurd en hiep hiep hoera!

Had ik de reviews van dit forum eerder gelezen dan had ik misschien tegen mijn liefste gezegd dat we beter iets anders konden kopen voor deze smak geld.

Ik denk dat veel van mijn irritaties al mooi verwoord zijn in vorige reviews. Ik sluit me wat betreft inhoud helemaal aan bij de uitstekende review van Pidi hier beneden (de kritische bedoel ik). Een superidee maar werkelijk op álle fronten slecht uitgevoerd.
Het gevoel dat ik dan ook overhoud aan een week uitproberen is precies zoals Gene Valdorry in z´n review zet. Prachtig geformuleerd!

Het wakker worden ís inderdaad prettiger als voorheen, dat moet ik toegeven. Maar ik twijfel toch nog steeds of ik hem niet terugbreng (nog een paar dagen ruilmogelijkheid) en wacht op een beter, toekomstig model.

Pffff.... ik kan er nog niet aan wennen;
Het geklik van die plastic toetsen..
Die 10 seconden herhalende geluidsloopjes...
De slechte ontvangst van de radio...
Het waardeloze mono luidsprekertje...

En al die reviewers die zeggen `ja, waar gaat het nou om, dat je lekkerder wakker wordt´ en dan concluderen ´van mij krijgt dit apparaat een dikke 10´.

Sorry hoor, maar zo redeneren komt op mij over als voor 40.000 euro een Fiat Panda kopen en dan zeggen; ´Ja, mee eens. Het is een koekblik, hij rijdt slecht, is oerlelijk, heeft nul comfort, alle aanrijdingen zijn dodelijk en hij was veeeel te duur. Maar waar gaat het nou om? Dat je van A naar A komt toch?`.
Ja, zo ken ik er nog een paar.

Nee, wat betreft prijs/kwaliteit een echte misser.
Philips, schaam je.

Wachelder 21-03-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Aangeschaft vanwege de functionaliteit: het wakker worden met gesimuleerd zonlicht en daarbij op de koop toe woudgeluiden.

Wat mij betreft is Philips daar uitstekend in geslaagd. Moest ik bij mijn vorige wekkers altijd gebruik maken van de snooze-functie, dankzij dit apparaat is het wakker worden en opstaan stukken verbeterd.

De geluidskwaliteit is prima, zolang je enkel gebruik maakt van het vogelgeluid (vinden wij het prettigst), of het vijvergeluid. Het zeegeluid vind ik persoonlijk stukken minder. Ook de geluidskwaliteit bij het gebruik van de radio valt erg tegen.

Daarbij is de radio weliswaar gewoon als radio te gebruiken. Practich probleem is wél, dat als je daarbij het volume lager zet en je vergeet dit vervolgens weer terug te draaien naar het wekniveau, dan loop je de kans dat je niet wakker wordt, door dit lagere volume bij bijvoorbeeld de vogeltjes. Dat volume had Philips dus beter los kunnen koppelen van het wekvolume.

Verder is de display in 3 standen te zetten qua helderheid. De laagste stand is een prettige slaapstand. Donker, maar leesbaar.

Samengevat: goed en functioneel, met een paar minpunten.

herci 10-03-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

Ik heb deze lamp gekocht, een avond in bezit gehad en direct teruggebracht.
Ik sloot ze aan op netstroom en het ding zoemde.
Zodanig veel dat ik er mij ongelooflijk veel aan ergerde en niet zou kunnen slapen. Vertel nu zelf 130 euro voor een ding dat zoemt..;that's a waste of money. Jammer dat ik het niet kon testen. Het design is trouwens ook redelijk afgrijselijk, maar dat wou ik er wel bijnemen...;dat gezoem echt niet.
En ik waag geen tweede kans, aangezien op andere fora heel veel gebruikers met hetzelfde zitten, wil ik niet het risico lopen van 3x te moeten wisselen.

kiekis 23-02-2008
Geschreven voor: Philips Wake-up Light HF3461

heb de wekker nu ongeveer 1 maand.
en ben zeer tevreden.
had eerst alle revieuws gelezen en was aan het twijfelen heb toch de kans gewaagd en ja hij is goed.

ja de knopjes maken een harde klik
ja hij is groot en past misschien niet overal bij
ja het lcd is scherp maar wie de GEBRUIKSAANWIJZING leest komt erachter dat je deze in kan stellen :) en zelfs dan is deze nbog perfect af te lezen.

alleen ik ben het wel eens dat de meeste geluidjes die er uit komen niet prettiug zijn om mee wakker te worden ik gebruik zelf de vogeltjes want die vind ik het prettigst.

en ja je wordt er rustiger en frisser wakker van tenminste ik wel.
maar dat neemt niet weg dat je nog steeds 8 uur slaap nodig hebt.

ik ben blij dat ik hem toch gekocht heb en ben daarom ook zeer tevreden.